Innowacja pedagogiczna „W bajkowym świecie. Bajki – malowanki”.
Wprowadzenie innowacji pedagogicznej zostało bardzo dobrze przyjęte przez uczniów. Zgodnie z harmonogramem udało się zrealizować prawie wszystkie działania. Zajęcia innowacyjne odbywały się co dwa tygodnie w ramach zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W programie uczestniczyła klasa I a oraz kilkoro uczniów klas I-III (indywidualnie).
Podczas zajęć uczniowie wysłuchali bardzo ciekawych bajek takich jaj:
- „Kwiatowe serca”; która opowiadała o tym, że każde szczere wyznanie oznaczało pojawienie się w ogrodzie sercowego kwiatu;
- „Pajączek”, która przedstawia odrzucenie dziecka przez grupę;
- „O rybaku i złotej rybce”, wysłuchana w formie słuchowiska która wprowadziła uczniów w świat problemu związanego z chciwością i poczuciem ciągłego niedosytu, jaki odczuwa człowiek dążący w życiu do zgromadzenia jak najwięcej dla siebie;
- „Gwoździe w płot”, - opowiadająca w jaki sposób można bardzo szybko zrobić innym przykrość;
- „O jeżyku który kochał za bardzo”, przedstawiająca tragiczne wydarzenia i o utracie najbliższej rodziny małego jeżyka.
Po wysłuchaniu bajek dzieci wykonywali prace plastyczne, które polegały na malowaniu farbami na streczu, wykonaniu pająka z drucików kreatywnych, wypełnianiu konturów rybki monetami 1 gr, dorysowywaniu gwoździ w płocie, kolorowaniu, wycinaniu, uzupełnianiu konturów jeżyka kulkami z bibuły.
Wprowadzenie elementów bajkoterapii (w klasach I-III) okazało się trafnym działaniem. Wprowadzenie czytania korzystnie wpłynęło na zachowanie i postawy uczniów. Potrafili się wyciszyć, skoncentrować i nie przeszkadzać sobie wzajemnie. Przenosiły się w inny świat, rozbudzając swoją wyobraźnię. Bajki terapeutyczne to właśnie takie utwory mające bardzo duży wpływ na osobowość dziecka.
„Oswajają” z problemem, pozwalają bez lęku spojrzeć na swoje trudności, wskazują sposoby przezwyciężania ich.
Podczas słuchania czytanego tekstu, uczniowie doskonalili umiejętność skupiania
uwagi, wzbogacali swoje słownictwo, uczyli się właściwego interpretowania przeczytanych tekstów, poszerzali wiedzę o świecie, wyrabiali nawyk dbania o książkę i szanowania ich, uczyli się nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
Zainteresowanie innowacją było duże i przebiegało zawsze w miłej atmosferze.
Jolanta Dzięgielewska
Patrycja Kanarek