Szkoła Podstawowa w Brojcach

Szkoła Podstawowa w Brojcach

72-304 Brojce ul. Długa 19

 

tel. 91 386 11 16

 

email: sp.brojce@brojce.net.pl

 

ePUAP: /SPBrojce/SkrytkaESP

 

https://www.facebook.com/SU-Brojce-106630704405580

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1090066
  • Do końca roku: 228 dni
  • Do wakacji: 35 dni

„Chronimy dzieci” – zajęcia profilaktyczne w klasach I – III

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła bierze udział w rządowym programie „Bezpieczna i przyjazna szkoła”. W ramach tego programu na poszczególnych etapach edukacji wychowawcy przeprowadzają zajęcia „Chronimy dzieci”. W klasach młodszych (I – III) jest to cykl 4 spotkań 45 minutowych. Celem tych zajęć jest przekazanie dzieciom wiedzy na temat zagrożeń oraz rozwijanie umiejętności ochrony w sytuacjach zagrożenia przemocą poprzez:

-        wzmocnienie w dziecku przekonania, że ma prawo czuć się bezpiecznie,

-        rozwijanie umiejętności identyfikacji sytuacji niebezpiecznych i zagrażających,

-        przekazanie dziecku informacji o konieczności mówienia o zagrażającej sytuacji.

-        dostarczenie informacji dotyczących prawa do zapewnienia pomocy w trudnych sytuacjach.

Na pierwszym spotkaniu dzieci uczyły się jak rozpoznawać i nazywać emocje, zarówno u siebie, jak i u innych. Po drugich zajęciach dzieci wiedzą, co mogą zrobić, gdy ktoś robi im coś, co im się nie podoba lub je krzywdzi. Poznały bezpieczne zasady, kroki, które mogą robić zawsze wtedy, gdy ktoś robi im coś złego, niemiłego, kiedy coś im się nie podoba.

Pierwsza zasada i pierwszy krok – głośno mówię „nie”

Druga zasada i drugi krok – szybko odchodzę

Trzecia zasada i trzeci krok – mówię komuś dorosłemu o tym, co się stało

Na trzecich zajęciach dzieci uczyły się odróżniać dobre i złe tajemnice. Wiedzą już, do kogo można się zwrócić w trudnej sytuacji. Tworzyły „drzewa zaufanych osób”, którym można powiedzieć o takich trudnych sytuacjach. Na ostatnich, czwartych zajęciach dzieci uczyły się jak odróżnić dobry i zły dotyk, czym są miejsca intymne, jak rozpoznawać sytuacje trudne i jak właściwie na nie reagować.

Dzieci z wielkim zaangażowaniem uczestniczyły we wszystkich czterech spotkaniach. Mamy nadzieję, że zasady, które na nich poznały pozwolą im w porę rozpoznać zagrożenia i właściwie na nie zareagować. 

Małgorzata Kozłowska