Projekt edukacyjny „Jak mówić o niepełnosprawności?”
2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, poświęcony zrozumieniu i akceptacji osób z autyzmem. Jest to okazja do edukacji społeczeństwa, uwrażliwienia na potrzeby tych osób.
Autyzm nie jest chorobą, należy do grupy całościowych zaburzeń rozwojowych. Przyczyna jego występowania nadal nie jest znana. Osoby z autyzmem inaczej reagują na dotyk, mogą lubić mocny uścisk, a bać się głaskania. Mogą wykazywać nadwrażliwość słuchową, bać się wysokich i głośnych dźwięków lub wręcz odwrotnie – chętnie słuchać głośniej muzyki. Nie lubią ostrych smaków i zapachów. Lubią powtarzalne zabawy, np. układanie klocków według koloru; obracanie przedmiotami, poruszanie sznureczkiem.
Klasa I w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Jak mówić o niepełnosprawności?” zapoznała się z najważniejszymi informacjami na temat autyzmu. Uczniowie wysłuchali także opowiadania pt. „Tajemnicze słowo – autyzm,” zapoznali się z graficznym systemem komunikacji, przeznaczonym dla osób niemówiących – czyli piktogramami. Głównym atutem Piktogramów jest to, iż dają one bezpośrednie i dokładne odniesienie wizualne do danego pojęcia. Następnie uczniowie mieli możliwość odgadywania znaczenia piktogramów, a także zaplanować „Plan aktywności dnia.”
Jolanta Dzięgielewska