Szkoła Podstawowa w Brojcach

Szkoła Podstawowa w Brojcach

72-304 Brojce ul. Długa 19

 

tel. 91 386 11 16

 

email: sp.brojce@brojce.net.pl

 

ePUAP: /SPBrojce/SkrytkaESP

 

https://www.facebook.com/SU-Brojce-106630704405580

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1066278
  • Do końca roku: 245 dni
  • Do wakacji: 52 dni

KAMISHIBAI, LEPORELLO, IMPROWIZACJA TEATRALNA - kreatywna praca z lekturą w klasie III

 

„Kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie,

wzrastanie, ryzykowanie, popełnianie błędów i dobra zabawa.”

                                                                                                                  Mary Lou Coo

 

Praca z książką może być niebanalna, ciekawa i kreatywna! Od klasy I przy omawianiu lektur stosuję aktywne formy pracy z nią. Metody takie angażują uczniów w proces dydaktyczny i są dla nich bardzo korzystne – samodzielnie zdobyta wiedza i umiejętności mają większą wartość i są trwalsze. Towarzyszą temu również emocje. Kontakt z książką ma znaczny wpływ na rozwój osobowości dziecka w młodszym wieku szkolnym. Książki rozbudzają wyobraźnię, wzbogacają słownictwo, pomagają rozwijać zainteresowania, ćwiczą pamięć, uczą koncentracji uwagi.

W klasie III poznaliśmy kreatywne formy pracy z lekturą: leporello, kamishibai, improwizacje teatralne.

Leporello INNOWACJA PEDAGOGICZNA („Dziewczynka z zapałkami”,” Oto jest Kasia”, „Ptaki zimą”)

Uczniowie wykonali składające się jak harmonijka. „Leporello”, czyli rodzaj książeczki, wypełnionej graficznymi notatkami, które dotyczą życia bohaterów, wydarzeń, zjawisk, wątków itp. Otwieranie poszczególnych stron i zamykanie ich to, jak odkrywanie kolejnych, nowych tajemnic ukrytych w obrazach i słowach. Dużo radości sprawiło uczniom zapełnianie poszczególnych stron. Innowacja ta opiera się na twórczych i aktywizujących działaniach, mających na celu zachęcenie uczniów do czytania lektur szkolnych oraz rozwój ich kompetencji czytelniczych. W trakcie realizacji tej innowacji wykorzystałam dziecięcą ciekawość oraz stałą gotowość do poznawania, przeżywania i kreatywnego tworzenia.

Kamishibai(kami –papier,shibai-teatr) - magiczny teatrzyk obrazkowy lub inaczej teatr ilustracji (“Królowa Śniegu”).

Jest to technika opowiadania, czytania wywodząca się z Japonii, wykorzystująca plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą lub kartonową skrzynkę (butai), w której przedstawiane są kolejne fragmenty historii, bajki, baśni, opowiadania. Kamishibai to narzędzie kreatywnego działania, aktywizująca metoda pracy. Uczniowie klasy III zaprezentowali w ten sposób baśń J.Ch.Andersena “Królowa Śniegu”.

Improwizacja teatralna-Magiczny świat Karolci (“Karolcia”)

Aby wymyślać i odgrywać sceny na bieżąco, nie trzeba być profesjonalnym aktorem. Nie są wymagane nienaganna dykcja, prezencja czy inne umiejętności, które można nabyć w szkole teatralnej. Potrzebne są tylko chęci, trochę wyobraźni i refleksu. Improwizowany teatrzyk rozgrywa się zawsze na żywo, bez scenariusza. Istotą impro jest używanie zasady „tak”, czyli zgadzam się z czyimś pomysłem i go rozwijam. Uczestnicy mają zaufanie do swoich i cudzych pomysłów i sprawdzają, co z nich wyniknie. Wykorzystanie improwizacji teatralnej w kontekście edukacji przynosi wiele korzyści, na przykład: wzmacnia koncentrację, trenuje uważność na to, co tu i teraz, ćwiczy wystąpienia publiczne, uczy współpracy i komunikacji, wyostrza uważność na innych, pobudza spontaniczność, rozwija kreatywność, poprawia nastrój, uczy radzenia sobie w trudnych sytuacjach, wzmacnia wiarę w siebie, ułatwia podejmowanie ryzyka, zmienia perspektywę postrzegania błędów i trudności na wskazówki i wyzwania. Dlatego też podczas omawiania lektury „Karolcia” uczniowie wzięli udział w improwizacji teatralnej. Pomieszczenie klasy zamieniliśmy w magiczną krainę, co wprowadziło wychowawnków w odpowiedni nastrój. Dzieci w strojach czarodziejów i czarodziejek, księżniczek itp., podzieleni na grupy, tworzyli własną historię o znalezieniu magicznego koralika i prezentowali ją klasie. Zabawie towarzyszyły również improwizacje ruchowe przy muzyce, wspólne nawlekanie koralików, z których powstały bransoletki przyjaźni. Dzieci wspaniale współpracowały ze sobą. Począwszy od słuchania, przez asertywność, wyznaczanie granic, odwagę w mówieniu tego, co się myśli, po zaufanie sobie. Nauka improwizacji sama przez się rozwija wszystkie umiejętności, które przydają się w relacjach społecznych.

                                       

                                                                                              Joanna Grabowska