Szkoła Podstawowa w Brojcach

Szkoła Podstawowa w Brojcach

72-304 Brojce ul. Długa 19

 

tel. 91 386 11 16

 

email: sp.brojce@brojce.net.pl

 

ePUAP: /SPBrojce/SkrytkaESP

 

https://www.facebook.com/SU-Brojce-106630704405580

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1095444
  • Do końca roku: 224 dni
  • Do wakacji: 31 dni

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego Szkoła Podstawowa w Brojcach

 

Świętuj z nami… Polakami

Międzynarodowy

Dzień Języka Ojczystego

Szkoła Podstawowa w Brojcach

 „Mowa nasza, nasz język jest naszym największym skarbem kulturalnym.
Broniąc go, bronimy samej istoty naszej kultury.”


                                                                                             J. Iwaszkiewicz

21 lutego na całym świecie jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego,  który został ustanowiony w 1999 roku przez UNESCO − Organizację Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury. Wszyscy, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w tym święcie, powinni wiedzieć, że jego data nie jest przypadkowa

  Na datę obchodów Dnia Języka Ojczystego wybrany został dzień, upamiętniający wydarzenia 1952 roku, kiedy to w miejscowości Dhaka (obecnej stolicy Bangladeszu) doszło do demonstracji, a następnie zamordowania pięciu studentów, domagających się uznania ich języka ojczystego - bengalskiego (bangla) - za jeden z dwóch urzędowych języków ówczesnego państwa Pakistan.

  Ustanowienie tego święta ma na celu przypomnienie wszystkim narodom, jak ważny jest szacunek do języka ojczystego i dbanie o jego przetrwanie. W tym dniu mówi się o bogactwie i różnorodności językowej świata, a także zwraca się uwagę na dużą liczbę języków ginących oraz zagrożonych wyginięciem.

Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego są niezwykłą okazją, by zadbać troszkę inaczej o nasz język.  A zadbać możemy wszyscy… Bez wyjątku…- od tego dnia pracujmy nad sobą, częściej niż zwykle sięgajmy częściej do czytania, bo każdy z nas wie, że słowo i literatura kształtują  język.

W otaczającej nas szarej, zaskakującej i trudnej codzienności, nie sposób ustrzec się

 od wszechobecnych zapożyczeń, kolokwializmów i wulgaryzmów.

Język polski jest skarbnicą naszej narodowej historii, kultury i doświadczeń oraz tego,

co najbardziej ważne i bezcenne.

Uczniowie klas młodszych i starszych aktywnie włączyli się w obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Święto to, ma za zadanie przypomnieć wszystkim, jak ważny jest szacunek do języka i dbałość o jego przetrwanie. Od rana uczestniczyli w ciekawych zabawach językowych. Zagadki, wykreślanki, rebusy, dzielenie wyrazów na sylaby, układanie zdań z rozsypanek wyrazowych, recytacja łamańców językowych, wierszyków przepełnionych trudnymi do wyartykułowania słowami, zabawy interaktywne, to tylko niektóre z wyzwań postawionych uczniom. Zmagania z wierszykami okazały się trudne do pokonania, ale wprawiły wszystkich w radosne nastroje. Dzieci chętnie wykonywały też mandale ortograficzne, poznawały polskie przysłowia.

W bibliotece szkolnej odbył się konkurs pięknego czytania. Do zmagań z wierszem Małgorzaty Strzałkowskiej „Mowa polska” przystąpiło 16 uczniów z klas 1-3. Komisja w składzie: bibliotekarka szkolna pani Iwona Prus i pani Justyna Wośko – Dziamska uznała, że najlepiej poradziła sobie Nina Dobrowolska, uczennica klasy III, która zajęła I miejsce, miejsce II zajęła jej koleżanka z klasy Oliwia Bączkiewicz, miejsce III uczeń klasy II Ignacy Wasylik. Jednocześnie komisja stwierdziła, że wszyscy uczestnicy z klas pierwszych zasłużyli na wyróżnienie. Laureaci otrzymali dyplomy i drobne upominki, a wyróżnieni nagrody pocieszenia – długopisy.

Zwieńczeniem obchodów było wykonanie prac plastycznych: klasa I a i I b rysowały antonimy, klasa II ilustrowała wyrazy z trudnościami ortograficznymi, a klasa III – przysłowia.

  W klasach IV-VIII zmagaliśmy się z różnymi działaniami, które z pewnością znamy nie od dzisiaj, ale chętnie do nich wracamy, a przy okazji tworzymy w ten sposób niezapomnianą atmosferę. Poniżej prezentujemy nasze działania, które odbywały się na zajęciach języka polskiego z udziałem naszych Pań:

- Rozmowa z uczniami na lekcjach języka polskiego na temat historii naszego języka, jego rozwoju w poszczególnych okresach, zapożyczeń, a pomogły nam w tym zabawne, krótkie filmiki animowane z cyklu "Błyskawiczne dzieje polszczyzny" umieszczone na platformie YouTube:

https://napolskimbeznudy.blogspot.com/2019/02/kilka-pomysow-zwiazanych-z-obchodami.html

- Klasa IV – Ortograficzna mandala – animowana ortografia Niesamowite wzory nie tylko rozwijają kreatywność, mają również uspokajający wpływ na naszych uczniów. Usprawniają motorykę dłoni, uczą dobierania kolorów oraz usprawniają pamięć wzrokową. Mandala wykorzystamy do utrwalania pisowni wyrazów z  rz, ż, ó, u, ch, h. Pokolorowane zostaną przez dzieci,  a na odwrocie kartki przedstawią jedną regułę ortograficzną, dotyczącą wybranej litery.  Konkurs wiedzy z lektury szkolnej – Dynastia Miziołków Joanny Olech – Najlepszy wynik uzyskała Weronika Łosiewicz.

- Klasa V – Konkurs wiedzy z lektury szkolnej – Sposób na Alcybiadesa Edmunda Niziurskiego – najlepszy wynik uzyskał Piotr Pohnke, Martyna Duda.

- Klasa VI – Turniej – Wielką czy małą literą? Gra na platformie Wordwall – konkurs klasowy –najlepsze wyniki uzyskali: Adrian Kopeć, Michalina Kowalczyk, Jacek Jagielski, Bartosz Wyszyński.

- Klasa VII – Turniej – Tajemnicze słowa – konkurs klasowy. Gra na platformie Wordwall –najlepsze wyniki osiągnęli uczniowie – Zuzanna Sikorska, Adam Piszcz.

- Klasa VIII - Kaligrafia… nie jest nam obca… My też potrafimy pięknie i czytelnie pisać – konkurs plastyczno –kaligraficzny. Brawo dla całej klasy… Spisaliście się na medal…

Żaden dzień się nie powtórzy,

nie ma dwóch tych samych nocy,

dwóch tych samych pocałunków,

dwóch jednakich spojrzeń w oczy.

Dodatkowo na korytarzu zostały zamieszczone gazetki informujące o historii i znaczeniu tego szczególnego dnia, ciekawostki, łamańce językowe oraz kartki z najczęściej popełnianymi błędami językowymi w mowie i w piśmie.

„Dzień Języka Ojczystego” upłynął w bardzo miłej i radosnej atmosferze. Mamy nadzieję, że uczniowie choć w niewielkim stopniu uświadomili sobie, że język polski jest naszym skarbem oraz symbolem narodowym i wszyscy powinniśmy o niego dbać nie tylko „od święta” ale cały czas. Wszystkim uczniom, którzy zaangażowali się w uczczenie święta języka ojczystego– dziękujemy…

                                                                                           M. Kozłowska, A. Fudała